MIKU I SHARRIT NDAJ TË CILIT PO TREGOHEMI ARMIQ
Shkruan Syrja ETEMI
Do të ishte arsye banale të thuash se nuk ia vlen të shkruhet (së paku një shkrim si ky), e të bisedohet për qenin, kur kemi shumë e shumë probleme tjera që na tangojnë. Po kështu kanë thënë edhe gjyshërit dhe baballarët tanë, prandaj edhe“historia u ndërrua” ; u ndërrua emri, (që d.m.th. – të tjerët nuk turpërohen nga emri “Jugosllovenski pas apo Sharplaninac”), kurse ne akoma turpërohemi nga copa e historisë së quajtur: ”Qeni Ilir”. Gjersa ne shumë pak dimë për këtë monument natyre, të tjerët do të na tërheqin vëmendjen që nga antika :
Që në kohën e perandorit romak (v. 308-314), Valerius na njeh me Qenin Ilir me emrin Daia, që në Gadishullin Ballkanik e sjellin blegtorët e njohur të fisit Mollos nga Tibeti – në mijëvjeçarin e dytë p.e.s.
Për këtë flet edhe Plini, ku, përveç të dhënave që na jep për Shqiptarët, bën fjalë edhe për qenin e Sharrit, me ç’rast thotë: Qeni Shqiptar është i madh, korpulent dhe i ashpër, sa që mund të hajë edhe një luan. Për këtë arsye, ai thotë: »Shqiptarët, përkatësisht Ilirët, i dërguan Lekës së Madh një qen, i cili në arenë e mundi luanin, madje edhe demin. Ai ka sy të larmë dhe bebëza ngjyrë gri aq të fiksuar, sa që më mirë sheh natën se sa ditën, dhe, për këtë arsye, është shumë gjahtar i mirë dhe bredh në skëterrën e natës, njësoj si në ferkun e ditës. »
Publicisti i njohur kroat, Ivan Lonçar, kështu e konsideron këtë kafshë bujare: »Sharrjani është i butë për fëmijët, por shumë i rrezikshëm për ariun » dhe, në një shkrim më të gjatë në revistën enigmatike të Zagrebit të vitit 1989, ravijëzon : « Qeni i Sharrit (Sharrjani) është raca më e lashtë e qenit në Ballkan. Është i njohur për ruajtjen e grigjës së dhenve, i cili njihet që nga koha e Ilirëve dhe Romakëve. Përveç kësaj, ai është një nga qentë pastoral më të fuqishëm në botë. Nuhatjen e ka aq të mprehtë, sa që mund të dallojë edhe hapin më të lehtë të njeriut, i cili është larg deri edhe 500m. Në aparencë duket serioz, i vendosur, jashtëzakonisht i guximshëm, luftarak e shumë besnik. Lidhet ekskluzivisht me një person » – për të zotin.
Ky qen peshon deri në 45 kg., me kokë të madhe, me lëkurë të leshtë dhe veshë të mëdhenj, të cilët u lëshohen dhe u kthehen tatëpjetë. Ruajtësit e këtij qeni, veshët ua presin që të vegjël (këlysh), me qëllim që të bëhen « më të sertë » dhe më të shkathtë për t’u përla në sfida me « egërteja » (egërsira), por edhe me qenë tjerë, prandaj ka mbetur edhe shprehja «Filanit ia kanë pre veshët këlysh », d.m.th, e kanë bërë të dresuar apo të mësuar.
Ai që i gëzohet borës së parë të stinës së dimrit është Sharrjani apo qeni i Sharrit. Kështu, kur bie borë, ky vrapon lirshëm në terrenet e hapura dhe luan sikur një fëmijë i hazdisur nën borën e bardhë. Kjo kafshë shumë atraktive, më mirë rritet dhe zhvillohet në kushte të vështira me të ftohtë e me një klimë të ashpër, me ç’rast ndjehet më natyrshëm, më i lirë. Prandaj, ai nuk duron të mbahet lidhur në ndonjë dhomëz apo « kutar », ashtu siç veprojnë disa adhurues të kësaj race, që i përdorin për sfida qensh, që në kohë të fundit organizohen në Pollog, por edhe më gjërë. Në vendbanimin ku jetoj (Sllatinë), ky lloj qeni dikur ishte pjesë e pandarë e tufave të dhenve, dhe, gati 2 të tretën e vitit e kalonte në bjeshkët e paana të Sharrit, kurse tani ai « robërohet » nga ruajtësit e pakujdesshëm të zonës së theksuar. Për besimin e madh që kishin qehallarët e dikurshëm sllatinasë në qenin e Sharrit, do të paraqes edhe një anekdotë të para dyzetviteve: « Murxhi i Muratit Drizës »
MURXHI I MURATIT DRIZËS
N’pranvier kur i çojn’ dhent n’bgjieshk, Vaiti ene Sabiti e marën tejfën e dhenve ene çent, ene nejsen termë udhës… mrëjn ner n’Kalipic. Atej ndalen pak t’i prëjn dhent. Kur mbas atine mrën ëne Murati me kuajlt me shieka ngarkaum për n’bgjieshk. Zateket me çubënt, e u thuët :
– A i kini mar kejt çent me viti?
– Vetëm Murxhin e kimi lën, – i thaun atua.
– Po kush di raue dhient n’bgjieshk,a ktua klishët xhi buhën shoç me ukin ene na i farojn’ kejt dhent, ë? Frejk t’shkuëni ëne tu ma mirni Murxhin se aj e din xhi ësh uki, ja ndejn erën pi për s’largi ene s’e le t’afruhat ngat dhenve! – Ene shkuan para atine n’bgjieshk.
Sabiti nejset kada – kada me dhient, a Vahiti, frejk e frejk shkuan n’shpej ene e mer Murxhin, fken munjiher, ene i mrën dhient Te Feri – n’Vërtejsht.
Tregoi: Eshtref Zeqiri, lindur më 1943, Sllatinë, TETOVË
Prandaj, lirisht mund të themi se rol të veçantë në formimin e Qenit të Sharrit, kanë luajtur masivet e larta malore, që kufizonin kryqëzimin me llojet e tjera të qenve. Ashtu i fuqishëm, i bukur është edhe sot, duke iu falënderuar vrazhdësisë së thepave dhe nevojës për t’u bërë ballë të papriturave të natyrës së egër të Sharrit, por edhe më gjërë.
Gjeli është simbol francezve, kanguri simbolizon australianët, kur përmendet panda, s’ka dyshim se të gjithë e lidhin me Kinën, prandaj, është koha që Qeni Ilir të mbetet simbol i Shqiptarëve, që do të ishte një mburrje për gjithë historinë tonë kombëtare. Ai ka qenë dhe duhet të jetë krenaria jonë kombëtare, sepse është pjesë e ndritshme e historisë sonë nacionale. Atë e ka bërë vetëm kjo natyrë e mrekullueshme e Sharrit, e që këtij të fundit natyra ia fali bukurinë, madhështinë, ashpërsinë, fortësinë, besnikërinë, të cilin Ne sot shumë pak ose fare nuk e çmojmë, aq më pak, në kohën kur popujt tjerë, aq shumë shprehin kujdes dhe nuk kursejnë mund dhe kapital që ta bëjnë për vete këtë pajë brezash. Prandaj, mos të na vie çudi se pse dikur Akademia e Shkencave Serbe dhe LKJ(Lidhja Komuniste e Jugosllavisë) edhe këtu do të fusë hundët, duke angazhuar një ekip të madh ekspertësh (biologë, veterinarë, kinologë), në krye me njëfarë eksperti, prof. Slobodan Pavlloviç, që me çdo kusht t’ia ndërrojnë emrin Qenit Ilir …
Tragjedi, tragjedi, tragjedi atëherë, sot dhe nesër! Atëherë: që nuk ka reaguar askush, për këtë që po na ndodhë sot e që, ende nuk shprehim as koshiencën më të vogël, s’do mend se, nesër gjeneratat që do të vijnë, do të na padisin për neglixhencë dhe indolencën për t’i dalë zot pronës që na e ka falë Zoti. Sot që, akoma « na vjen turp të meremi me historinë e një qeni », nesër kur duhet të rrëfehemi para nipave , stërnipave tanë, do të jetë shumë vonë, sepse, jemi të sigurt se, ata do ta kuptojnë më mirë se Ne rëndësinë e kësaj « embleme » të historisë sonë.
Sot mund të shijosh bukuritë e Sharrit, t’i gëzohesh agimit dhe muzgut të këtij masivi, por tmerrohesh nga fakti se në këto kreshta malesh nuk e gjen (ose e has shumë rrallë) simbolin e këtyre majave, tmerrin e ujqve dhe arushave, shokun më besnik të barinjve, Samurain e historisë sonë gati të përhumbur – Deltarin Ilir .
Në vend që të ishte rojtar i tufës së deleve (që, sot, edhe këto i gjejmë shumë pak), ai , fatkeqësisht, më tepër pikaset në karakollet për shërbimet e policisë dhe ushtrisë antishqiptare, ose në sallonet e zonjave nëpër metropolet europiane. Këtë dhuratë të “nënës natyrë”, sot, fatkeqsisht e gjejmë nëpër fermat e qenve të metropoleve, i cili, me siguri vuan për natyrën e mahnitshme të Sharrit.
Nëse me vëmendje e shikon Deltarin Ilir, nga serioziteti i tij do të vëresh se në fizionominë e tij akoma shquhet mallëngjimi për vrazhdësinë, bukurinë, befasitë që ia afron vetëm Sharri mahnitës dhe i mrekullueshëm. Por, fatkeqësisht, edhe sot e kësaj dite, ca matrapazë shqiptarë, me qëllim që të arrijnë përfitime më të mëdha për “luftë qensh”, Deltarin Ilir e kryqëzojnë me raca të tjera. Ata rishtazi kontribojnë që edhe më shumë ta zhdukin si racë krenarinë tonë. Ky le të jetë një apel për të ndërgjegjësuar instuticionet, historianët, veterinarët, ekologët, akademikët tanë shqiptarë, ku do që të jetojnë e veprojnë në hapësirat e trojeve të ndara, që t’i dalin zot kësaj prone, kësaj pasurie të nënës sonë – Natyrë, që na e kanë lënë pellazgo – ilirët. Prandaj, duhet të mësohemi të çmojmë këtë vlerë të jashtëzakonshme, e,me këtë,edhe gjithë këtë thesar të pasur, qoftë nga flora, qoftë nga fauna e pashterrshme e këtyre anëve – këto mbushullime që na i ka dhuruar perëndia. Këtu, do t’i përgjërohem filozofit të madh antik, Aristotelit, i cili thotë : « Aty ku çmohet guximi, ka trima ; aty ku çmohet urtësia, ka të mençur ; aty ku nuk çmohet asgjë, nuk ka asgjë. »