Tetovarët trashëguan kulturë që nga antikiteti
Shkruan Edibe Selimi-Osmani
Sa i përket vallëzimit popullor shqiptar të dhëna të dokumentuara për Tetovën me rrethinë nuk kemi. Në të mirë të këtij problemi flet kultura e lashtë e qytetërimit ilir,prandaj është më se e domosdoshme ta hulumtojmë substancën e lashtë dhe etnogjenezën e të parëve tanë të hershme të tyre.
Tetovarët trashëguan kulturë që nga antikiteti. Sot Valltarja IlireMenada është simbol qyteti.
Valltarja e Tetovës apo Menad,u gjet gjatë gërmimeve arkeologjike të bëra më 1933, në afërsi të Çeshmes së Balezës.Kjo shtatore trupore e bronzit,daton që nga periudha ilire shekulli VI para erës se re. Është me dimensione 9,4 cm. e gjatë dhe 4 cm e gjërë. Valltarja Ilire, e përfaqëson Tetovën dhe gjendet në Muzeun Nacional të Shkupit.
Menada,lloj nimfe,pasardhëse e Zotit Dionis, të verës dhe plleshmërisë.
Sa i përket vallëzimit popullor shqiptar të dhëna të dokumentuar për Tetovën me rrethinë nuk kemi. Në të mirë të këtij problemi flet kultura e lashtë e qytetërimit ilir,prandaj është më se e domosdoshme
ta hulumtojmë substancën e lashtë dhe etnogjenezën e të parëve tanë të hershme të tyre.
2
Burime nga autorëtantik
Veshja e Valltares Menada
Në kokë ajo ka të vendosur një kurorë me grurë, dhe rreth belit mbështjellur me gjarpërinj[1] që lëpinin faqet e tyre. Shpesh menadat ishin të përfaqësuara me një gjarpër[2] në flokët e tyre, si shërbëtoretë Dionisit.
Vallet mistike: Nimfat, që ishin motrat e Dionisit të ri, janëmenadat e para. Këta gra kanë qenë pasardhëset e para të kësaj Perëndie. Sipa legjendës kur Dionisi, nëpërmjet ritit do t’i ngjallte, ata bijnë në ekstazë,e humbin vetëdijen,egërsohenluajnë,vallëzojnë nëpër fusha e male. Duke e thirrur emrin e Dionisit të tyre,këndojnë himnin në emër të tij,duke i ra flejtës dyshe,enden prej një vendi në një vend tjetër duke përvetësuar njerëz të thjeshtë që i detyrojnë t’i shoqërojnë. Adhurimi i kultit të Dionisit dhe menadave ishte kryesisht i shpleksur me të pirë,të shoqëruar me këngë e të dehur.Kuptohej (bahanalii) të jenë pasardhësit e tyre meshkuj dhe femra. Ata kanë organizuar takime të fshehta dhe rituale për spastrim dhe flijim duke ra në agoni nën ritmin e daulleve[3].
Është pët t’u theksouar edhe studimin e arkeologut të njohur kosovar dr.prof.Haxhi Mehmetaj,ku ndër të tjerat shkruan:
Figurinat e plastikës së imtë të periudhës arkaike të derdhura në bronz janë të eksponatit tonë me to, në fazën e hulumtimeve të tashme,në territorin e Dardanisë janë gjetur edhe dy figurina të femrave të derdhura në bronz, njëra nga Tetova, e cila paraqet Menadën dhe pozitën vallzimi apo ikje lozonjare para Satirit, dhe tjetra nga Janjeva e cila paraqitet një atlete[4].
Gjetja e figurave të ngjajshme të valltares ilire përmes hulumtimeve arkologjike do të sqaronte shumë çështje për njohjen e kulturës popullore të popullatës ilire të trevës sonë të lashtë.
Ka të ngjajë që shtatorja e Prizrenit,Menada e Tetovës dhe atletja e Janjevës, të jenë punuar në njerën nga punishtet e antikitetit në Durrës apo Apolloni,por nuk pëprjashtohet mundësia që ato të jenë punuar në Dardani.[5]
Supozojmë se kemi të bëjmë me Menadën, Valltare Ilire,për një mendim të këtillë na jep mbështetje edhe ilirologu i njohur Aleksandër Stipçeviq,ku ndër të tjerat shkruan :vetë emri i ilirëve përkatësisht i kryeparit të fisit të tyre Illyriosit,msheh në vete nocionin e gjarpërit: prindërit e tij Kadmi dhe Harmonia, poashtu shndërrohet në gjapërinj, kurse vetë Illyriosi e merr menjëherë pas lindjes fuqinë hyjnore prej gjapërit.[6]
Në këto vise banuan të përët tanë , ata që u quajtën Ilirët e mirëfilltë”(Iliri propti diciti)”. Qenia dhe përhapja e kësaj kulture shpirtërore, brenda dhe jashtë këtij trualli, është e lidhur me një sërë faktorësh historikë e shoqërorë. Këtu kanë ndikuar lidhjet e raporteve para shqiptare, si dhe mes popullit shqiptar dhe popujve të tjerë ballkanikë:parasllave, parabizantine, paraturke e tjerë që kanë ndikuar në formimin kulturor të saj.
7.7.2019
Tetovë
[1]Përsa i përket lidhjes midis gjarpërit dhe pjellorisë së gruas, e gjejmë në një rit magjik, pa dyshim me origjinë prehistorike i gurave ilire që vihet re në fshatin Orman pranë Shkupit në Maqedoni.Pikërisht në fillim të pranverës shkohet në gjueti të gjarpërinjve . Gjarpërinjtë e zënë lëshohen që të zvarriten nëpër tesha të grave të cilat duan të kenë fëmijë.Citat:M.S.Filipoviq, »Kult zmije u okolini Skoplja,faq.241.
[2] A.Stipçeviq, Simbolet e kultit te ilirët , “ Gjarpëri” faq.57
[3]A. Srejoviq S.Leksikon religija i mitova drevne Evrope, Beograd 1996 faq.186
[4]Historia e kulturës fizike e Kosovës Prishtinë Vrapuesja e Prizrenit ,1988, faq.5-8
[5]S.Radojçiq,Menada iz Tetova, Glasnik,Скопског научног друштва XII(1953 343,faq.6
[6] A.Stipçeviq, Simbolet e kultit te ilirët , “ Gjarpëri” faq.57